onsdag 11 december 2019

Tango 1916! Nicandor Limas anteckningar formas till dans av Nick och Melissa Enge


Jag har varit nyfiken på den tidiga tangon och undrat hur dansades det då? Det förde mig till olika sajter med grumliga videos och någon gång på vägen fick jag syn på Nicanor Limas instruktionsbok El Tango Argentino de Salon: Método de Baile Teórico y Práctico, som var utgiven i Buenos Aires i början av 1910-talet.

Jag var nyfiken men det var först när jag kom till Nick och Melissa Enges hemsida som det satte fart! Titta på videon In Another Life, där paret berättar en historia hur den gamla boken hittas och hur dansen tar form!


Dom har läst boken noga och skapat till liv de gamla stegen! Dom hittar du i denna spellista:


Boken på engelska och spanska kommer du åt via denna länk nedan. Där finns även en hel del annan information om gräl och olika uppfattningar om tangon i Europa och Argentina. Man var passionerad redan från början!


http://socialdance.stanford.edu/Syllabi/El_Tango_Argentino.htm



Vi hade prövat på många av figurer och sekvenser som finns på Enges youtube-sida men en hel låt hade vi aldrig dansat igenom. När det blev klart att Norte ville erbjuda medlemmarna en inblick till de riktigt gamla stegen på Tangons Dag blev det brottom. Vi hade 5 träningstillfällen att sätta ihop en fungerande koreografi och träna in det. Här är resultatet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar